Info & FAQ

Mikä on pakohuone?

Pakohuone on, fyysiseen tilaan tehty peli, jossa 2-7 hengen pelaajatiimillä on 60 minuuttia aikaa ratkoa kaikki huoneessa olevat pulmat vihjeitä ja erilaisia tavaroita hyödyntäen sekä samalla selvittää huoneen tarinaan liittyvä mysteeri.

Pakohuoneessa avainasemassa ovat tiimityöskentely, yhteen hiileen puhaltaminen, ongelmanratkaisutaidot sekä ryhmän sisäinen kommunikointi.

Pakohuoneen pelaaminen on todellinen irtiotto arjesta, sillä pelin aikana ei tule taatusti mietittyä mitään muuta kuin käsillä olevaa tehtävää. Ratkaistun pulman tuoma onnistumisen tunne on ainutlaatuisen riemastuttava ja varoitammekin – tähän puuhaan on helppoa jäädä koukkuun!

Miksi valita Getaway?

Getaway Room Escape on Tampereelta lähtöisin oleva pakopeliyritys, joka tarjoaa intohimolla rakennettuja, laadukkaita ja koukuttavia pakohuonepelejä niin kaveriporukoille, perheille, pariskunnille kuin yritysasiakkaillekin. Tunnelmallinen pakopelikeskuksemme sijaitsee Hämeen Linnan vallihautojen sisäpuolella, upeassa 1840-luvulla rakennetussa ojennuslaitoksessa. Täältä on siis yritetty paeta jo vähän pidempään!

Haluamme tarjota asiakkaillemme ainutlaatuisen elämyksen, joka alkaa jo ulko-ovesta sisään astuttaessa. Pakohuoneissamme olemme panostaneet tarinaan, miljööseen ja tunnelmaan. Pulmat suunnitellaan huolella monipuolisiksi ja oivaltaviksi ja huoneet testataan kunnolla ennen julkaisua. Jokainen huone ja jokainen pulma on omien pulmamestariemme kehittämä ja rakentama.

Meidän mielestämme onnistunut pakopelikokemus perustuu paitsi mahtaviin huoneisiin, myös ensiluokkaiseen asiakaspalveluun. Siksi jokaisella pelillämme on oma ohjaajansa, joka varmistaa juuri teidän ryhmänne viihtyvyyden. Ohjaaja käy ennen peliä kanssanne peliohjeet läpi, vastaa esiin nouseviin kysymyksiin, keskittyy juuri teidän peliinne, selittää pelin jälkeen mieltä askarruttavat asiat ja nappaa halutessanne teistä kuvan muistoksi.

Pakohuoneiden pelaaminen Getawaylla on paitsi viihdyttävää, myös aivonystyröitä hivelevää yhdessä tekemistä, josta riittää puhuttavaa pitkäksi aikaa. Ilahduta tiimiäsi ja varaa pelisi pikimmiten kalenteristamme.

Usein kysytyt kysymyset

Mikä on haastepeli?

  • Haastepelissä tiiminne jaetaan kahteen joukkueeseen ja pääsette kisaamaan kahteen täysin samanlaiseen pakohuoneeseen paitsi aikaa, myös toisianne vastaan. Haastepeli sopii seurueille, joiden pelaajamäärä on 6-14 henkilöä. Päihittääkö naisväki miehet? Kenellä kaveriporukasta leikkaa nopeimmin? Vai pääsekö nuoriso näyttämään vanhemmille, miten pulmia ratkaistaan? Haastepeli on mahdollinen Viikinkinäyttely-huoneissamme.

MIKÄ ON LASTEN PAKOHUONE?

  • Lasten pakohuone Jäätynyt Metsä on 7-12-vuotiaille suunnattu pakohuone. Pakohuone on suunniteltu ja toteutettu niin, että lapset pystyvät ratkomaan kaikki pulmat itsenäisesti. Pelinohjaaja valvoo peliä huoneen läheisyydessä ja käy tarvittaessa huoneessa ohjeistamassa ja auttamassa pelaajia. Peli ohjataan niin, että kaikki ryhmät pääsevät aina loppuun asti ja saavat kaikki pulmat selvitettyä.
  • Vaikka pakohuone on suunniteltu alakouluikäisille, voivat sitä toki pelata kaiken ikäiset. Peli sopiikin oivallisesti esimerkiksi ensi kertaa pelaaville perheille. Alle kouluikäiset pääsevät pelaamaan aikuisen seurassa. Maksimipelaajamäärä Jäätynyt Metsä -pakohuoneeseen on kuusi pelaajaa.

KUINKA MONTA PAKOHUONETTA GETAWAY HÄMEENLINNAN TILOISTA LÖYTYY?

Minkä kokoinen ryhmä peliin voi tulla?

  • Tiimin koko voi yhdessä pakohuoneessa olla 2-7 henkeä. Maksimipelaajamäärät vaihtelevat huoneittain: Viikinkinäyttelyn maksimipelaajamäärä on 7 pelaajaa, Noitaveljesten 6 pelaajaa, Ritarin Kohtalon 5 pelaajaa ja Jäätyneen Metsän 6 pelaajaa.
  • Suositeltava ryhmäkoko yhteen pakohuoneeseen on 3–4 henkilöä – tällöin kaikki pääsevät kokemaan pelin parhaimmillaan.
  • Jos pelaatte Viikinkinäyttelyn haastepelinä, voi peliporukassanne tällöin olla maksimissaan 14 henkilöä. Tällöin molempiin huoneisiin tulee tuo max 7 hengen joukkue.

MINKÄ VERRAN PELIIN TULEE VARATA AIKAA?

  • Getawayn pakopeleissä tiimillänne on 60 minuuttia aikaa paeta huoneesta, mutta koko vierailuun kannattaa varata aikaa noin 1,5 tuntia.
  • Paikalle tulee saapua noin 15 minuuttia ennen varatun peliajan alkua, jotta ehdimme käydä pelin ohjeet ja säännöt kanssanne läpi. Pelin jälkeen voimme napata ryhmästänne muutaman valokuvan muistoksi ja vastata mieltänne askarruttaviin kysymyksiin.

MITEN PELI MAKSETAAN?

  • Maksu tapahtuu ennen pelin alkua.
  • Maksuvälineinä meillä käyvät Visa, Visa Electron ja Mastercard, Edenred, ePassi ja Smartum.
  • Huom: emme vastaanota käteistä.

ONNISTUUKO LASKUTUS YRITYKSELLE?

  • Etukäteen sovittuna kyllä. Lasku voidaan toimittaa verkkolaskuna tai PDF:nä sähköpostiin. Laskutusta varten tarvitsemme yrityksen virallisen nimen, y-tunnuksen, laskutusosoitteen ja mahdollisen viitteen.
  • Laskutus tapahtuu pelin jälkeen toteutuneen pelaajamäärän mukaan. Laskuun lisätään 6€ laskutuslisä.

ONKO HUONEISIIN IKÄRAJAA?

  • Alle 15-vuotiaat pelaajat voivat pelata Viikinkinäyttelyn, Noitaveljekset ja Ritarin Kohtalon aikuisen seurassa.
  • Lasten pakohuone Jäätynyt Metsä on suunnattu 7-12-vuotialle, mutta sitä voivat toki pelata kaikenikäiset. Alle kouluikäiset pääsevät pelaamaan Jäätynyt Metsä -pakohuonetta aikuisen seurassa.

SAAKO PELIIN TUODA ALKOHOLIA?

  • Alkoholijuomien vieminen itse huoneisiin on kiellettyä ja liian päihtyneitä pelaajia emme päästä huoneisiin. Ymmärrämme kuitenkin, että ystävien illanviettoon saattaa kuulua olut jos toinenkin, joten sen aiheuttamaa iloista fiilistä emme katso pahalla.

Voinko maksaa pelin etukäteen?

Miten pakohuoneita pelataan?

Saapukaa paikalle noin 15 minuuttia ennen peliajan alkua – isommat ryhmät mieluiten aikaisemminkin. Ennen peliä käymme peliohjeet läpi ja voitte käydä tarvittaessa vessassa. Olettehan ajoissa – myöhästymiset joudumme vähentämään peliajastanne, jotta seuraavat pelaajat pääsevät omaan peliinsä ajoissa.
Huoneisiin mennään ilman kenkiä. Kaikki henkilökohtaiset tavarat tulee jättää huoneen ulkopuolelle – tiloissamme on tätä varten järjestettyä, lukollista säilytystilaa. Huoneissa on kaikki mitä tulette tarvitsemaan pakenemiseen eikä huoneiden ratkominen edellytä yleistietoa.
Itse huonepakopelissä teillä on 60 minuuttia aikaa paeta huoneesta yhtenä ryhmänä erilaisia pulmia ja tehtäviä ratkoen. Pakenemiseen ei tarvita fyysistä voimaa tai ketteryyttä, vaan huoneen tehtävät mittaavat nokkeluutta ja tiimityötaitoja. Oma peliohjaajanne seuraa teitä videovalvonnan kautta ja antaa tarvittaessa vihjeitä etenemiseen.
Huonepakopelin päätteeksi peliohjaaja vastaa vielä mieltä askarruttaviin kysymyksiin ja voimme halutessanne napata teistä pari valokuvaa itsellenne muistoksi ja sosiaalisessa mediassa jaettavaksi. Kuulemme mielellämme teiltä myös palautetta kokemuksestanne, jotta voimme kehittää toimintaamme jatkuvasti!
Getaway Tampere room escape säännöt

Säännöt

  • Ethän kiipeile pakohuoneessa, kaikki löytyy käden ulottuvilta.
  • Isoja huonekaluja ei tarvitse siirrellä, niiden alta tai takaa ei löydy mitään pelin kannalta olennaista.
  • Voimankäyttö on kielletty.
  • Puhelin kannattaa jättää pakohuoneen ulkopuolelle – kaikki mitä tulet tarvitsemaan pelissä edetäksesi, löytyy kyllä huoneesta. Ethän myöskään kuvaa huoneessa.
  • Pistokkeisiin koskeminen on kielletty.
  • On ensiarvoisen tärkeää, että tutkitte pakohuoneen huolella. Olkaa siis huomiokykyisiä ja huolellisia.
  • Kaikista tärkein asia on tiimin välinen kommunikointi. Puhukaa siis ääneen kaikki ajatuksenne: mitä olette löytäneet, mikä teidän mielestänne on ratkaisu, miten asioita voisi yhdistellä. Avain huoneen ratkaisemiseen on tiimityö. Jos jokin tehtävä ei ratkea heti, älä lannistu: ota kaveri mukaan miettimään ja kokeilkaa yhdessä uudestaan.
  • Yhdistelkää! Jos jokin asia ei toimi heti, se ei ole välttämättä turha, vaan voi olla tarpeellinen vähän myöhemmin.
  • Yksi avain avaa aina yhden lukon. Huoneissa ei tule vastaan yleisavaimia, joilla saatte monta lukkoa auki. Työkaluja voidaan käyttää useampaan kertaan.
  • Mikään huoneessa ei ole arvailun varassa, vaan kaikkeen löytyy logiikka.
  • Meidän pakohuoneissamme ei ole merkitystä sillä, missä asiat sijaitsevat alunperin. Saatte siis liikutella tavaroita vapaasti – siitä ei mene esimerkiksi mikään järjestys sekaisin.